vrijdag 16 september 2016

Plannen maken

Nu is het tijd om plannen te maken. Ideeën zijn er genoeg, inmiddels heb ik hele pagina's in verschillende schetsdummy's volgetekend met ideeën die mogelijk geschikt kunnen zijn voor in het boek.  Maar nu concreet: Hoe ga ik dit aanpakken? Hoe ga ik dit financieren? Ziet een uitgeverij er iets in? Hoe ga ik dit promoten? Deze vragen plaatste ik kort geleden op mijn Facebookpagina (facebook.com/nooitopinternet) en ik kreeg snel al twee ideeën naar mij toegeworpen. Wat fijn!

Het eerste is een wedstrijd, een open oproep voor illustratoren om met een voorstel voor een project te komen. Omdat zij graag een goed uitgewerkt plan willen (voor zover dat mogelijk is voor kunstprojecten..) is dit een mooie gelegenheid om alles goed op papier te zetten.
Overigens gaat het om 'kleinschalige, experimentele projecten'. Experimenteel zal het zéker zijn, ik trek voor dit boek letterlijk al mijn kunnen uit de kast. Kleinschalig? Uiteraard, vergeleken bij een boekenreeks als Stephen King's Donkere Toren serie, of Tolkien's Lord of the Rings, is het kleinschalig. Ook het paginaformaat zal vergeleken bij een bushokjes-poster nog meevallen. Maar of ze dit zullen accepteren als kleinschalig..?

Het tweede is een voorlichtingsavond over hoe als kunstenaar financiering voor je project te krijgen. Interessant, want hier ben ik nog niet heel goed in. Ik hoop er flink wat van te kunnen leren!

Een derde optie waar ik zeker iets mee wil gaan doen, is Crowdfunding. Hiermee wordt het boek als ware gefinancierd door donateurs die je project steunen, in ruil voor een boek, naamsvermelding, etc. Dit geeft genoeg om over na te denken: Zelf uitgeven of via een uitgeverij? En een campagne opzetten voor alleen druk/vormgevingskosten, of wil ik er volledig van rondkomen? Dat tweede is wellicht lastiger, gezien ik al snel een klein jaar bezig ben met een boek. Maar wie weet..?

Iets anders. Een paar jaar terug werkte ik in de nachtdienst bij een niet nader te vermelden postbedrijf in de sortering. Tijdens de periode dat ik er werkte maakte ik er een gewoonte van om elke dag een 'gedachte' te posten op Facebook. Soms tekst, soms foto, soms beide. Dit is de gedachte van 1 december 2013:


'Gedachte #6: Zwolle NS on Acid'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten